Az élet Bloomingtonban, az USA-ban 10 hónapig. Négyesben, gyerekekkel, vendégoktató családfővel.

In Bloom'

In Bloom'

Madarak Bloomingtonban

2017. május 04. - d e t t i

Na de térjünk vissza Bloomingtonhoz! 

Arra gondoltam, hogy bemutatom nektek, milyen dekoratív madarak élnek itt a városban. Egy magamfajta tősgyökeres pesti lakosnak ugyanis nagy örömöt jelent az itteni madárpopuláció (egy töredékével) való találkozás. A posztomban előre bocsátom, hogy más tollával fogok ékeskedni - és ezt nemcsak madári értelemben teszem majd, hanem a fotók kapcsán is. Én ugyanis, profi fényképezőgép, ehhez tartozó fotós tudás és az amatőr természetbúvárkodáshoz szükséges hosszú, nyugodt órák híján nem nagyon tudtam élvezhető minőségű képeket készíteni a madarakról. Született pár egész elviselhető darab, de azokon a lényeg sokszor nem nagyon látszik. A képeket tehát nem én készítettem sajnos, de a forrásukat mindenhol megjelöltem.

A madarak beazonosításában több internetes oldalt is felkerestem, és itt kettőt szeretnék megemlíteni. Az egyiket azért, mert iszonyú profi, és alak, szín és méret alapján szűrögethetsz a madárlehetőségek között, és mint a Guess who? nevű  csodás társasjátékban végül kizárásos alapon megtalálhatod, akit kerestél. Itt:

http://www.whatbird.com/birdexpert/StateColorSize/2/6431/birdexpert.aspx

A másik pedig egy olyan oldal, amit roppant szórakoztatónak találtam: az Amerikai Madarász Társaságnak (legalábbis én valahogy így fordítanám az American Birding Association-t) van egy oldala, ahol a tagok azt írogatják be, hogy adott napon X óra Y perc Z másodperckor milyen madarat láttak, hol. Ha pedig rákattintunk a madárra bukkanó posztoló linkjére, akkor a sikeres megfigyelés egyéb apró részleteiről is infókat kaphatunk, például, hogy felhős volt akkortájt az idő, vagy hogy a madár épp hol üldögélt és hasonlók. Majd ez ügyben párbeszédek alakulnak ki, nagyon vicces.

http://birding.aba.org/mobiledigest/IN02

Kezdem is ezzel a madárral, amiből rengeteget látni a városban. Ő az American Robin. Ez az énekesmadár elég gyakorinak számít az USA-ban, és a mi államunkban télen is itt volt. Tulajdonképpen egy vörösbegyről van szó, csak - ahogy ez nem meglepő semmivel sem kapcsolatban itt az USA-ban - nagyobb, mint azok a példányok, melyeket otthon láthatunk.

american_robn_1.jpgFotó: Sheila Pera, soundwaterstewards.org 

american_robin_2.jpegFotó: blog.duncraft.com

Az egyik kedvencem legyen a következő, egy csodás kék-fehér madár. Ő a Blue Jay, vagyis kék szajkó. Gyönyörűen énekel, és egy kis csinos bóbita van a fején. Őt is nagyon gyakran lehet látni a városban, és - ahogy az American Robin is -  nem egyszer üldögélt a kertünk kerítésén is. Állítólag egy roppant intelligens madár, aki komplex szociális kapcsolatokat ápol fajtársaival.

blue_jay_1.jpgFotó: Melissa Mayntz, birding-about.com 

blue-jay_2.jpgFotó: kingofwallpapers.com

Aztán mutatok egy ragadozómadarat is. Belőlük is elég sok van a városban, ami nem meglepő, hiszen rengeteg mókus, chipmunk (amerikai csíkos mókus), nyúl és egyéb rágcsálóféle és sok-sok kisebb testű madár él Bloomingtonban. A ragadozómadarakat szinte kizárólag csak az égen láttam - és szerencsémre vagy pechemre, de egyszer sem láttam őket lecsapni semmire sem. Két kivétel volt, hogy közelebbről láthattam valamelyiket, és itt van az egyik. Ez a madár itt ült a konyhaablakunkkal szemben, a kerítésen. Persze mire telefont ragadtam és benyomtam a fényképező opciót, a madár sajnos elszállt. Nem száz százalék, hogy ezt a madarat láttam, de mondjuk 90. Véleményem szerint egy Peregrine Falcon (vadászsólyom) lehetett, és gyönyörű volt, ahogy ott üldögélt. 

peregrine_falcon_1.jpgFotó: Brian Porter, www.peregrinefund.com

peregrine_falcon_2.jpgnőstény, Fotó: shepen, shepengarden.blogspot.com

A gyerekeink nagy örömére a sok pici tavon, ami a városban található, nem egyszer találkozunk kacsákkal, és néha libákkal is. Utóbbi nagy csapatostul szokott feltűnni egy-egy konkrét tónál (méretét illetően a városliget tó töredékéről beszélünk), s még télen is volt hozzájuk szerencsénk, akár ahogy a jeges vízen sétálgattak. Canadian Goose volt beazonosításom szerint, akit a wikipédia egy kevéssé kedvelt, úgymond kártevő madárnak ír le, mivel felzabálja a terményt, mindent összecsinál, agresszív, és kajáért is koldul. Így néz ki:

canada_goose_1.jpgFotó: Rror, commons.wikimedia.org

canadian_goose_2.jpgFotó: Tim Bowman, pixnio.com

A következő pedig az a madár, akit akár az első helyre is tehettem volna a felsorolásban, nemcsak azért, mert a leggyönyörűbb madár, akivel itt találkoztam, hanem mert ő Indiana Állam Hivatalos Madara! Ő a Red Cardinal vagy más néven Northern Cardinal, azaz vörös/északi kardinálispinty. Mivel a hím példány egész testében élénk piros, nagyon könnyen kiszúrható bármilyen környezetben. Ráadásul nagyon szépen énekel, úgyhogy ha megjelenik a láthatáron, egyszerűen képtelenség nem vele foglalkozni. 

red_cardinal_1.jpgFotó: gbrummett, flickr.com red_cardinal_2.jpgFotó: Jen Goelnitz, flickr.com

A vörös kardinálsnak a hímje ilyen szép piros egészében, a nőstény kicsit másképp néz ki. Ő kevésbé feltűnő, mert barnás és pirosas is egyben, de nekem ő is nagyon tetszik:

female_cardinale_1.jpgFotó: Ken Thomas, commons.wikimedia.org

female_cardinale_2.jpgFotó: Bridget McDermott, www.tes.com

Nagy váltás következik, mert e színpompás pintyféle után iderakok nektek egy elég rusnya ragadozót. Na vele elég közelről találkoztam futás közben, mikor szépen kerülgetett egy nyúltetemet, de én kicsit megzavartam. Ő egy Turkey Vulture volt, azaz pulykakeselyű. Dögevőként Bloomington egy igazi paradicsom nekik, mert amellett, hogy sok a kisállat, autóból is van bőven... Így tulajdonképpen hálásak lehetünk nekik és a többi dögevőnek, hogy eltüntetik szemünk elől az elgázolt mókusokat, nyulakat, oposszumokat és mosómedvéket.

turkey_vulture_1.jpgFotó: -jon, www.allaboutbirds.org

turkey_vulture_2.jpgFotó: Jim Williams, www.startribune.com

 

Végül egy olyan madarat mutatok, amelyikkel én magam egyelőre nem találkoztam, de nagyon bízom abban, hogy lesz még hozzá szerencsém. Mikor augusztusban ideköltöztünk, kifejezetten trópusi időjárás volt itt. Nagyon meleg, sok zápor, 80-90%-os páratartalom. Ez a klíma ideális annak a madárnak, akiről nem akartam elhinni, hogy tényleg él itt, mikor itteniek mesélték. Ő pedig a kolibri. Értelemszerűen nem él itt egész évben, tehát azért sem találkoztam vele azóta, de mostanság elvileg már visszatértek az itteni lakosok, így hátha elcsípünk majd egyet. Az internet szerint Indianaban megtalálható például a Ruby-throated Hummingbird (azaz rubint nyakú kolibri), és a Rufous Hummingbird is. Szegények, nem tudom hogy érzik újra itthon magukat, mert jelenleg kvázi visszatért a tél, 6-9 fokok vannak, hideg szél és sok eső...

ruby-throated-hummingbird.jpgRuby-throated Hummingbird, Fotó: Maria de Bruyn, mybeautifulworldblog.com

rufous_hummington.jpgRufous Hummingbird, Fotó: SumikoPhoto, www.hunker.com

Akit esetleg bővebben érdekel, hogy még milyen madarak élnek itt Indianaban, az fent, az elsőnek megadott linken tájékozódhat.

És csak, hogy ne mindig a kilencvenes évek popvilágából idézgessek témához illő dalokat, íme egy régi kedvencem madár témában <3

 

A bejegyzés trackback címe:

https://in-bloom.blog.hu/api/trackback/id/tr4212475267

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása